søndag den 7. juni 2009

Brændenældegratin

I dag var jeg ude i mit biotop for at plukke brændenælder, fordi jeg vil prøve at lave brændenældegratin. Her et flot eksemplar af den almindelig brændenælde (Urtica dioica).
Her er min søn, han laver sig klar til at plukke brændenælder. Med hansker, som måske er lidt for store og for tynd. Da han blev stukket gennem handsken, hold han op med at plukke. Ok, mor overtog.
For at kunne dokumentere, bad jeg min søn om at tage et billede af mig hm.. :) Det er mig!!!
Efter skovturen kørte vi hjem og bearbejdede vores råvarer. Brændenælderne skulle jo vaskes grundig. Det gjorde han gerne, men ikke uden handsker.
Her ses resultatet uden at det har været i ovnen.

Efter 20 min. i ovnen.
Og i kan tro det smagte godt, brændenælder ligner smagen af spinat og det var ikke sidste gang vi har spist dem! Vi havde lidt for meget bacon i, men det kan jo reduceres.
Opskriften til brændenældegratin:
Brændenældeblade: samme mængde, som man ville bruge af spinat.
Bacon: mængden efter smag.
Løg: mængden efter smag.
Revet ost: efter smag, et fyrfast fad skal dækkes.
Smør: til panden og det fyrfaste fad skal smøres.
Salt, peber og muskat: efter smag.
Brændenældebladene skal vaskes grundig. Løg og bacon skæres i små terninger og bliver stegt i panden, derefter tilføjes bladene. Krydderier tilføjes. Det fyrfaste fad smøres og de stegte brændenældeblade lægges i fadet, revet ost på og ind i ovnen ved 200 grader, til osten er lysebrun.
Pillekartofler smager fint dertil.


Ingen kommentarer: