onsdag den 18. november 2009

Et besøg.

Hvis man betragter de første to billeder er det helt tydeligt, at årstiden har skiftet. Det første billede optog jeg i august og det andet i november.

Tydelige spor af efteråret, næsten vinteren. Klit-Rosen uden blade, med mange røde hyben. En farveplet i naturen på denne årstid.

Skovbunden ligger fyldt med våde, halv rådnene blade.

Pragtfulde svampe, som næsten har samme farve som skovbunden. Man for ikke så hurtig øje på dem, som måske på de røde hyldebærfrugter.

Jeg er ikke helt sikkert, men kan det være en Amanita phalloideos (grüner Knollenblätterpilz)? Hvis så er den giftig. Har kigget på nettet men kan ikke finde den på dansk. Ida, hjææælp!

Har været på jagt efter småkravl, her nogen bænkebidder. Man kan næsten ikke se dem på billedet, en af dem er ca. i mitten af billedet.


Sorry, men igen på tysk, en urocerus gigus (Holzwespe) eller en Tenthredininae (Blattwespe).

Det træ her, har jeg alderrede iagttaget i sidste år. Det er sikkert syg og for mig ser det ud som om det er angrebet af en svamp. Jeg er spændt på hvor mange år jeg kan følge træet før det dør helt eller det bliver fællet.

1 kommentar:

Ida Guldager sagde ...

Hej Anke

Meget fint med august og november billederne af trækronerne!
Til svampebestemmelse - det er godt at vide, under hvilke træ du hr fundet svampene? Hvordan svampekødet er når du brækker det af: Trævlet - eller smulrer det (som gær)?. Kommer der væske (mælk lignende)ud når du brækker i kødet?
Måske du skulle anskaffe en svampe håndbog ;-)
Vh Ida