fredag den 21. august 2009

Reflektion over museumsopgaven.

Når jeg ser tilbage på museumsopgaven, ser jeg at jeg har lært en helt del, og at jeg allerede har en del erfaringer med mig, pga. at jeg var 13 år pædagog medhjælper I dag kan jeg se, at den pædagog jeg var tilknyttet til var/er en meget dygtig pædagog. Jeg lærte mange ting.
Det var dejlig, at vi havde så meget tid til opgaven, hele sommerferien. Jeg nød det, at går på museet og lod mig inspirere med masser af tid. Her blev jeg bevidst igen, at jeg gerne arbejder kreativ med hænderne. Derfor sikkert håndværk.
Mødet med museumspædagogen nød jeg også. Vi sad ca. 2 timer på hendes cafebar. Hun fortalte om hendes arbejde og hendes visioner ift. museet og vi drøftede pædagogik.
Skuffet blev jeg af væveren :( Jeg havde ringet til hende i starten af sommerferien og spurgte om jeg måtte komme og se hende over skulderen, når hun arbejder. Hun fortalte mig, at hun lige var flyttet ud af hendes værksted, men havde en lidt mindre væv stående derhjemme. Jeg måtte gerne komme en dag og kigge, men ikke lige nu, fordi hun havde besøg og i den næste uge skulle hun til DK og lave en udstilling. Det var jo ingen problem, for jeg havde jo tid. Jeg skulle melde mig i starten af august. Det gjorde jeg så, jeg prøvede flere gange, at få fat i hende, men hun havde stadigvæk besøg og og og........og jeg ville lave min opgave færdig. Jeg har før set hende arbejde, men jeg ville et billede til min dokumentation Jeg tog et billede fra nettet :( Hvis det nu havde været et projekt jeg gennemførte med børn, ville jeg prøve at få en tid hos en anden væver! Der er flere her på øen.
En skøn spadseretur på diget, for at tage billeder af fårene:)
Jeg lånte karten og spinderok ved en kollega, hun havde også lidt uld til at prøve. Her havde jeg ingen succes. Hun viste mig hvordan man gør, men til at lære det håndværk bruger man meget mere tid. Men jeg har da prøvet!!!
At væve en lille taske var nu meget nemt for mig og jeg nød solen ved siden af. Det er noget, vil jeg mene, at børnene ville have succes med.
Jeg ville ikke udarbejde en Powerpoint, fordi vi havde lært at arbejde med Movie Maker. Først havde jeg lavet en film, den var alt for stor, bloggen tog den ikke :( Så lavede jeg tre film, jeg plukkede det hele fra hinanden igen :( Alt varer sin tid!!! Så resultatet:( Kvaliteten er så dårlig og jeg overvejede at lave en PowerPoint, men tiden løb væk og jeg ville holde lidt ferie endnu. Så jeg lagde en film med dårlig kvalitet ind i bloggen og ved stadig ikke hvorfor den er blevet sådan. Måske er der jo en der kan fortælle mig det? Har jeg måske brugt billederne for mange gange?
Det ville være alle tiders, hvis en pædagog kunne afprøve sine projekter, før han/hun gennemfører dem med brugerne. Men jeg vil mene, at resourcer ikke ville slår til.
Pædagogen kunne afprøve hvad er for svært til børnene og hvad ville der give succes, hvor meget tid bruges der. Måske ville pædagoger selv hyppiger falde i flowtilstanden og ville ikke være så stresset, som de ofte er i dag!
Hvad jeg mere kan se i bagspejlet er, at mit projekt ikke kan nåes på 3 dage. Det ville være et længervarende projekt eller forløb!

Ingen kommentarer: