onsdag den 19. august 2009

Status på min biotop.

Ja, nu er det allerede 5. semester vi er startet på!

Når jeg ser på de aktiviteter i min blog, og tænker på masser af aktiviteter jeg kunne lave i mit biotop endnu, spørger jeg mig hvorfor?

I fremtiden ser jeg mit arbejde med børn og unge (hvis det hele nu kører sådan, som jeg ønsker mig det!).
Børnenes øjne skal åbnes for naturen og dens resurser, de skal lære deres nærmiljø at kende og lære at omgå den på en respektfuld måde. Sådan at de næste generationer har gavn af naturen og dens resurser. Jeg vil ikke kun lære dem, at der findes ræv, mus, fugle, insekter, lyde, lugt og træer....i skoven, men at der også findes skovsvine og den konsekvens der kommer ud af det. Hvordan vi kunne arbejde hen imod skovsvine. Børn (og desværre ikke kun børn) skal lære at omgå naturen omhyggelig, for det er dem der skal begå sig i den i fremtiden. Og det er dem, der skal give naturen vidder til næste generationer. Vi alle kan bidrage til, at bevare den økologiske kredsløb, på en sund måde. Vi kan sortere affald, passe på vores vandforbrug, cykel i stedet for bil................og og og.
Som skrevet i en af mine opgaver, vil jeg vise børnene en del råvarer der vokser i naturen og speciel i deres nærmiljø. Vi kan bruge en del fødevarer direkte fra naturen og behøver ikke købe alt ved købmanden. Børn skal blive til kritiske forbruger, fordi de er en ombejlet forbrugergruppe.

Medierne trækker meget på vores børn og jeg vil mene, at det er vigtig at udligne bevægelsen som de ofte mangler pga. at de sidder meget. Det kan vi gøre, når vi fanger børnenes interesser og motivation, gennem spændende aktiviteter ude i naturen.

Det er fint, at hente viden og ideer fra nettet, lære noget omkring skoven. Men det kan ikke sammenlines med den læring, der sker når man befinder sig i naturer (her i skoven). Ude i naturen kan man bruge alle sanser; se farver og former, høre lyde og rytmer, føle varm, kold, glat, rug, spids, tørt, våd...........her er der mulighed for at skaffe æstetiske læreprocesser, fordybelse og flowing. Motorisk set, kan alle (børn og voksene) udvikle deres kroppe og også opleve hvordan det føles, at gå over sine egne grænser.

Jeg vil give børn muligheden for at bruge al deres sanser, at de få mange relationer til naturen og mange egne erfaringer, sådan at de selv kan opbygge deres egen natursyn.

Kapitel 6 i vores grundbog "Natur og miljø, i det pædagogisk arbejde" gør det helt tydelig, at udelivet fremmer kroppens sundhedstilstand (immunforsvar) og gennem den naturlige bevægelse stimuleres den kropslige udvikling.

1 kommentar:

Ida Guldager sagde ...

Hej Anke

Er spændt på at følge 'masser af aktiviteter du tænker på,du kunne lave i dit biotop..' - jeg sparrer gerne på ideudvilking / didaktiske overvejelser på Bb.

Vh Ida