torsdag den 24. september 2009

Bage med bog

I mit biotop er der masser af bøg. Hvis egern og mus ikke er hurtigere end jeg, skal vi ud og samle frugten fra træerne til "Vanillekranse med bog" Det første blik siger, skovbunden ligger fyldt med blade.
Men hvis man ser nærmere på, finder man nødderne af frugten og det er den jeg skal bruge til mine "Vanillekranse med bog".
Jeg har ikke lige set ind i opskriften, hvor mange gram jeg skal bruge.
Tror at det sikkert er nok!
Til opskriften skal jeg bruge 200g, mh...det jeg har samlet er lige halvdelen. Ok, så mange "Vanillekranse med bog" bruger jeg heller ikke. Jeg tager bare halvdelen af opskriften. At få nødden ud af skralden, kan man sammenligne med det at pille rejer. Mette ville sige, man kan se det som en meditation :))
Alle andre ingredienser ind i skålen og ind i bageovnen. Opskriften findes i bogen "Spis dit ukrudt" af Anemette Olsen.
Efter 10 min. i ovnen. I bogen ser det altså lidt anderledes ud, jeg har sikkert lagt dem for tæt sammen. Smagen vil sikkert være den samme.
En kop kaffe og værsko! Meget sødt.

4 kommentarer:

Sarah sagde ...

Hej Anke,
nu har jeg set dit indlæg... Hvad for et arbejde at pille skallen af. Men i sad jo også længe.
Hilsen Sarah

Anke sagde ...

Hej Sarah,
ja der gik en helt søndageftermiddag for disse kiks. Men vi fik da en meditation! :))
Hilsen Anke

Ida Guldager sagde ...

Hej Anke

...som Sarah skriver - en hel imponerende mængde bog - vi prøvede at lave bogsmør - se undervisningsbloggen:http://vaerkstednaturteknik.blogspot.com/2009/09/bog-smr.html

Anke sagde ...

Hej igen,
jeg vil tro at jeres smør smager mere af bog end mine kiks. De smager kun af sukker og det er ikke lige mig, så næste gang vil jeg også prøve smør.