torsdag den 3. september 2009

Brombærmarmelade

Nu er tiden kommet, frugterne på brombærbuskene er moden og der skal laves marmelade.

Ud til biotopet og plukke!

Hjemme igen, så blev der renses, vejet, kogt og sigtet.

Derefter fyldt i glas.

Marmeladen skal afkøles, før det spises!

Og velbekomme!!!



Didaktiske overvejelser:


Hvad: Fremstille brombærmarmelade med børnehavebørn 4-6 årig, normområde.


Hvorfor: Brugerne skal:

  • få kendskab til madkultur; fordi ikke alt skal købes. Det er en gammelt tradition, som de skal/må lære at kende og forhåbentlig giver vidder til den næste generation..

  • få kendskab til flora og fauna; for at kunne se forskel på planter. Hvad er spiselig og hvad er giftig. Hvad for nogen planter kan vi bruge til hvad.

  • lære deres nærmiljø at kende; for at udvide deres horisont, åbne deres øjne for skønheden. Børnene skal lære ar leve respektfuld i den, for at kunne viddergive den til den næste generation.

  • skal brugen deres kroppe med alle sanser; til at fremme deres kropslige og sanslige udvikling.

  • skal være ude i naturen og få frisk luft; for helbredens skyld.

  • blive årets kredsløb bevidst; for at kunne følge den og leve i den.

  • blive kritiske forbruger; fordi marked er så stor, så man næsten ikke ved hvad man skal vælge for et produkt.

  • fordybe sig og glemme tid og rum; for at nyde en æstetisk oplevelse, falde til ro.
  • Fordi børnene skal have mange relationer, for selv at kunne opbygge et eget natursyn.

Hvordan:

Jeg går med en gruppe børn til et område, hvor jeg ved at der findes masser af brombær. Alle formaliteter der tilhører sådan en vandretur, gårtur eller samletur, er afgjort i forvejen. Børn, forældre og kollega ved, at vi går af sted den dag. I forvejen har jeg drøftet med børnene, i samlingstunden, hvad vi skal og hvorfor. Børnene er passende klædt på, sådan at mor ikke bliver ked af det, når der er brombærsaft på barnets nye kjole :) Vi har spande og rive med. Min erfaring siger mig, at børn elsker at samle. Når der er nok brombær i spandene vandrer vi hjem til børnehaven. Her bliver de kommende opgaver fordelt! Nogen tænder bål (fordi vi koger marmeladen udenfor), andre skyller brombær og andre igen sørger for at alt det andet grej og materiale, man har brug for, sukker, gryde, glas... er til stede. Så koger vi marmeladen sammen, vi skiftes ad med at fylde op i gryden, hælde sukker i og rør rundt. Efter min erfaring vil helst alle børn på en gang. Efter marmeladen er blevet hældt i glas og er blevet koldt, må hvert barn tage et glas med hjem og resten spises ved morgenmadbordet i børnehaven.

Pædagogens rolle:

  • har planlagt projektet (didaktiske overvejelser).
  • har overvejet hvor mange bruger skal deltage og hvem.
  • har planlagt turen i naturen, hvor der findes mange brombær.
  • sørger for, at alt materiale som skal bruges er til stede. Ude i naturen og der hvor marmeladen skal koges.
  • har overblik.
  • er nærværende.
  • viser interesse og er et godt rollemodel.
  • svar på alle spørgsmål, hvis pædagogen ikke har et svar, finder han/hun sammen med brugeren et.
  • reflekterer og evaluerer projektet.

1 kommentar:

Ida Guldager sagde ...

Hej Anke

Det er noget af det skønne ved denne årstid - alt det man kan høste. Jeg er ved at lave blog indlæg om hyben og hyldebær - linker lige til din brombærmarmelade ;-)
Ida