onsdag den 7. oktober 2009

Biotop i oktober

Ja, vi er ihærdig med vores kartoffelfælder. Den sidste fælde, der blev tilovers, er den som ligger under træstuben. De andre to er bare forsvundet.
Bænkebidderne er godt i gang og der kom nogen små fluer ud da vi åbner fælden.
Kødet er råden og der sidder maddiker i, men vi lukker den igen og lægger den under træstuben igen.
En uge senere er vi der igen og kartoffelfælden ligger ikke under træstubben mere, jeg troede den var helt væk. Min søn fandt den ene halvdel og et stykke gummibånd, det lå ca 1m. væk fra stubben. Kødet var væk og kartoflen ser godt råden ud. Hermed afslutter vi vores kartoffelfælde projekt!
I dag vil jeg eksperimentere med nedbrydning. Jeg graver 3 huller, i nr.1 til venstre kommer plastikpose og cigarretskåd. I nr. 2 rønnebær og i nr. 3 blade fra ahorn.

Jeg dækker til med jord og lægger pinde på, så jeg ved hvor hullerne er. Fordi det ikke er sikkert at pindene ligger der, når jeg kommer igen, husker jeg træet der stå bagved.

Ja, og så var vi på jagt efter småkravl, det første vi fandt var glas, øv.


Der er ikke for mange insekter, undtagen bænkebidder de er bare i gang, en regnorm, en edderkop (som ikke kan ses på billedet, fordi den er så lille) og en mariehøne, som sikkert ikke bor under jorden.

Lidt frustreret over insektfangsten pakkede vi vores ting og ville hjem. Der opdagede jeg pludselig disse to mh...viste ikke var det var for nogen, men et flot grøn, syns jeg. Ja, ja bogen med insekterne lå der hjemme. Så hjem og se efter.
Derhjemme fandt jeg ud af, at det er en grøn bredtæge (Paloména prásina). De kan blive op til 15 mm lang , er almindelig i haver og skove fra juni måned.

Ingen kommentarer: