fredag den 9. oktober 2009

To kopper med underkopper.

Nu vil jeg arbejde vidder på sagen!
Som kan ses på mit 1. indlæg med ler, skal/må vi afprøve 3 forskellige teknikker med ler. Den gang vil jeg arbejde med rulle-tekniken. Her en klump ler der skal blive til en kop. Jeg har lavet bunden i det jeg har trykket et stykke ler flad med hånden og har med en kniv skåret formen ud. Så ruller man en slange ud og sætter den på. De steder hvor leret skal sættes sammen, laver man overfladen rug og skaffer der med en forbindelse, så det ikke knækker fra hinanden når det tørrer og bliver brænd.

Ja, rulle, rulle, rulle og sæt på!
Her har jeg glattet siderne.

En hank på og færdig. På hanken sidder en lille orm. Der minder mig om liniefaget.

Rulle, rulle, rulle, så er det underkoppens tid.

Jeg lægger det på en tallerken, så her jeg en form.

Jeg glatter det hele og færdig!

Den næste kop vil jeg lave med pladeteknikken!

Jeg lægger et stykke ler mellem to træstykker der er lige tyk, så min plade bliver lige tyk i alle sidder.
Derefter skærer jeg formen ud. Den runde til bunden og resten til siderne.

Fuldstændig fordybelse :)

Nu mangler en hang.

Den ser jo næsten professionel ud :) På kanten sidder en regnorm.

Nu mangler jeg bare underkoppen af plade-tekkniken, igen et stykke ler der bliver rullet ud

Så har jeg igen en tallerken som model.

Og færdig er også den underkop.

Nu håber jeg på, at vi kan få den brændt og glaseret i Åbenrå.

Ingen kommentarer: