torsdag den 1. oktober 2009

Smøreost med urter.

I dag vil jeg lavet smørost med urter. Jeg bruger 1 liter kærnemælk.

Kærnemælken skal opvarmes på 50 grader, derefter sættes den til afkøling. Jeg har ingen termometer og brugte min ca. erfaring, det gik.

Her ses at væsken adskilder sig fra osten.

Jeg har ingen dørslag med små hulder, så jeg lægger et viskesrykke i et si.

Jeg vrider det godt, så der kun er ost tilbage i viskestykket.

Osten hælder jeg i en skål og putter urter i.
I middelalderen har man arbejdet meget med kommen (carum-carvi), som i middelalderen voksede vild i Danmark. Menneskerne har også brugt powdour, en blandingskrydderi som karri i dag. Safran (crocus-sativa) og koriander kendte man også til den tid. Om sommeren kan man også bruge skvalderkål eller mælkebøtteblade.

Der er ikke sat grænser for fantasien, man kan bruge alle urter. Jeg brugte hvidløg, salt, peber, persille og Kerbel og Scharbziegerklee (de sidste to er på tysk, kan ikke finde oversættelsen).

Væsken der blev tilovers som kaldes ?????Ida hjælp, vil jeg opbevare og bruge til at bage brød i morgen. I gamle dage, blev der ikke smidt noget ud, madvarer blev forarbejdet. Alt blev brugt, fordi det var så kostbar.

3 kommentarer:

Ida Guldager sagde ...

Hej Anke

Væsken hedder valle - den smager lidt syrligt og er derfor vældig god at bruge til at bage gærdej, da den fremmer hæveprocessen.

God fornøjelse!
Ida

Anke sagde ...

Hej Ida,
det er altid godt at få noget respons, jeg bliver altid glad når jeg ser at der står 1 kommentar. Valle, det skal jeg huske. Vallen er rigtig go til at bage, jeg har prøvet det, indlæget skal bare ind endnu. Det giver en rigtig kraftfuld smag.
God weekend Anke

Ida Guldager sagde ...

Også god weekend til dig - jeg kigger efter indlæget ;-)

Ida